VOC-retourschip Ravesteyn



In 1726 raakte het VOC-schip Ravesteyn op weg naar Ceylon uit de koers en verongelukte op een buitenrif van het Ari-atol in de Maldiven. De plaats van de stranding was ongebruikelijk, want ondanks de ligging van de Maldiven op de route naar Ceylon hadden de Nederlandse kooplieden daar niets te zoeken, alleen al vanwege het feit dat de vele ondiepe koraalriffen van het uitgestrekte eilandenrijk een potentieel gevaar opleverde voor de diepstekende koopvaardijschepen. In februari 1997 ontdekte Ruud Paesie na bestudering van achttiende-eeuwse documenten het wrak van de Ravesteyn op de 4 NB graad.



Een lange speurtocht door archieven, zowel in Nederland, de Maldiven, Zuid-Afrika als op Sri Lanka volgde. Op die manier kon het reilen en zeilen van de Zeeuwse kamer van de VOC in patria en de activiteiten van de Compagnie aan Kaap de Goede Hoop, op de Maldiven en Ceylon goed in kaart worden gebracht. Op grond van monsterrollen, verzoekboeken van opvarenden, missiven, dagregisters, gerechtsrollen en resolutieboeken reconstrueerde Paesie bovenal nauwgezet de rampzalige laatste reis van de Ravesteyn en het lot van de schipbreukelingen.


Het eerste exemplaar van de uitgave werd op 8 september 1999 aangeboden aan Prof. dr. J.R. (Jaap) Bruijn, hoogleraar zeegeschiedenis aan de Universiteit Leiden, aan boord van de Batavia op de Batavia-werf te Lelystad.


Titel: Het VOC-retourschip Ravesteyn. De laatste reis van een Zeeuwse Oost-indiëvaarder
Auteur: Ruud Paesie
Uitgeverij: De Bataafsche Leeuw
Amsterdam, 1999
ISBN 90 6707 480 2
Pagina's: 205, rijk geïllustreerd, 6 bijlagen, verklarende woordenlijst,
literatuuropgave en register